Vitamiinipaketti

Vitamiinipaketti

Oct 29, 2022

Vitamiinipaketti sisältää seuraavat tutkimukset:

  • B1-vitamiinistatus
  • B2-vitamiinistatus
  • B6-vitamiinistatus
  • A-vitamiini
  • D-vitamiini
  • E-vitamiini

 

Vitamiinit ovat joukko orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat välttämättömiä elimistön normaalille toiminnalle. Vitamiinit vaikuttavat kasvuun, kehitykseen, elintoimintojen ylläpitoon ja lisääntymiseen. Vitamiineja on saatava ravinnosta, sillä elimistö ei muodosta niitä riittävästi tai ei lainkaan. Vitamiinit jaotellaan elimistössä vesiliukoisiin ja rasvaliukoisiin vitamiineihin. Tutkimuspaketin sisältämistä vitamiineista B-vitamiinit ovat vesiliukoisia ja A-, D- ja E-vitamiinit rasvaliukoisia vitamiineja.

B1-, B2- ja B6-vitamiinitasot tutkitaan mittaamalla kunkin vitamiinin kohde-entsyymin aktiivisuutta punasolunäytteestä.

 

 

B1-vitamiinistatus

B1-vitamiini eli tiamiini on tärkeä hiilihydraattien, lipidien ja aminohappojen aineenvaihdunnassa ja hermoston toiminnassa. Tutkimus mittaa B1-vitamiinitason sen transketolaasiaktiivisuuden perusteella.

 

Merkitys elimistössä

B1-vitamiinilla on keskeinen merkitys sokeriaineenvaihdunnassa, jossa sekä vapautuu että varastoituu energiaa elimistön käyttöön. Lisäksi B1-vitamiini osallistuu nukleiinihappojen (DNA ja RNA) tuotantoon sekä hermoston toimintaan.

 

B1-vitamiini ja ravinto

  • B1-vitamiinia on sianlihassa, täysjyväviljassa, pavuissa, pähkinöissä ja siemenissä
  • Sekaruoasta imeytyy B1-vitamiinia 75-95 %
  • Runsas alkoholinkäyttö heikentää imeytymistä
  • Saantisuositus, naiset 1.1 mg /vrk ja miehet 1.3-1.4 mg/vrk

 

B1-vitamiinin puute

B1-vitamiini ei varastoidu pitkäksi aikaa kudoksiin, jolloin puutos voi syntyä jo muutamassa viikossa. Runsas alkoholin käyttö heikentää tiamiinin imeytymistä ja lisää sen erittymistä, mikä voi johtaa ns. Wernicken oireyhtymään.

B1-vitamiinin puutosta voivat aiheuttaa

  • riittämätön saanti
  • yksipuolinen ruokavalio
  • lisääntynyt tarve
  • heikentynyt hyväksikäyttö
  • alkoholismi
  • anoreksia
  • nopea laihduttaminen

 

B1-vitamiinin puutosoireita

  • yleinen väsymys
  • ärtyneisyys
  • levottomuus
  • unettomuus
  • muistihäiriöt
  • nopea pulssi

 

Liiallinen B1-vitamiinin saanti

B1-vitamiini vesiliukoisena ei varastoidu elimistöön, joten liiallinen saanti on epätodennäköistä. Liiallinen ravintolisien käyttö ei kuitenkaan ole suositeltavaa.

 

 

B2-vitamiinistatus

B2-vitamiinilla eli riboflaviinilla on tärkeä merkitys solun energiansaannissa sekä solujen suojelemisessa oksidatiiviselta stressiltä. Tutkimus mittaa B2-vitamiinitason sen glutationireduktaasientsyymin aktiivisuuden perusteella.

 

Merkitys elimistössä

B2-vitamiini osallistuu koentsyyminä hiilihydraattien, aminohappojen, lipidien ja lääkeaineiden aineenvaihduntaan flavoentsyymien kautta. Flavoentsyymeillä ja niihin sitoutuneella B2-vitamiinilla on lisäksi tärkeä merkitys solun energiansaannille sekä solujen suojelemiselle oksidatiiviselta stressiltä.

 

B2-vitamiini ja ravinto

  • B2-vitamiinia on lihassa, sisäelimissä, maitovalmisteissa, kananmunassa ja sienissä
  • B2-vitamiini imeytyy paremmin eläinkunnan tuotteista verrattuna kasvikunnan tuotteisiin
  • Runsas saanti ravinnosta heikentää imeytymistä
  • Runsas alkoholinkäyttö heikentää imeytymistä
  • Saantisuositus, naiset 1.2-1.3 mg /vrk ja miehet 1.4-1.6 mg/vrk

 

B2-vitamiinin puute

B2-vitamiinin puutos voi syntyä puutteellisen ravitsemuksen seurauksena. Puute voi ilmetä piilevänä niin, että puutosoireisto puuttuu, mutta B2-vitamiinia ei ole riittävästi turvatakseen flavoentsyymien optimaalisen muodostumisen.

B2-vitamiinin piilevälle puutokselle altistavat

  • diureettien käyttö
  • yksipuolinen ravinto (vanhukset)
  • alkoholismi
  • lisääntynyt katabolinen tila

 

B2-vitamiinin puutosoireita

  • epiteelivauriot
  • hermosto-oireet
  • huulien haavaumat
  • suu- ja kielitulehdus
  • tunto- ja kylmäherkkyys

 

Liiallinen B2-vitamiinin saanti

B2-vitamiinin liiallisen saannin vaaraa ei ole. B2-vitamiini imeytyy huonosti suurina annoksina ja ylimäärä ei varastoidu kudoksiin vaan poistuu elimistöstä virtsan mukana.

 

B6-vitamiinistatus

B6-vitamiinilla on tärkeä merkitys elimistön yleisen vireystilan ja mielen hyvinvoinnin ylläpidossa. Tutkimus mittaa B6-vitamiinitason sen aspartaattiaminotransferaasin aktiivisuuden perusteella.

 

Merkitys elimistössä

B6-vitamiini osallistuu elimistössä lähes kaikkien aminohappojen aineenvaihduntaan. Yli puolet elimistön B6-vitamiinista kuluu sokerin (glukoosiin) tuottamiseen lihaksiston ja maksan glykogeenista. Hermovälittäjäaineiden kuten serotoniinin, dopamiinin, adrenaliinin ja noradrenaliinin muodostuminen aminohapoista vaatii myös B6-vitamiinia. B6-vitamiini osallistuu punasolujen hemisynteesiin ja fosfolipidien aineenvaihduntaan.

 

B6-vitamiini ja ravinto

  • B6-vitamiinia on lihassa, sisäelimissä, täysjyväviljassa, kasviksissa ja pähkinöissä
  • B6-vitamiini imeytyy paremmin eläinkunnan tuotteista verrattuna kasvikunnan tuotteisiin
  • Saantisuositus, naiset 1.2-1.3 mg /vrk ja miehet 1.5-1.6 mg/vrk

 

B6-vitamiinin puute

B6-vitamiinin puutos voi syntyä puutteellisen ravitsemuksen seurauksena. Puute voi liittyä samanaikaiseen muiden B-vitamiinien puutteeseen.

B6-vitamiinin puutosta voivat aiheuttaa

  • geneettiset syyt
  • sinkin puutos
  • yksipuolinen ravinto
  • alkoholismi

 

B6-vitamiinin puutosoireita

  • epilepsian kaltaiset kouristukset lapsilla
  • anemia
  • yleinen heikkous ja väsymys
  • huulien haavaumat
  • suu- ja kielitulehdus
  • psyykkiset oireet

 

Liiallinen B6-vitamiinin saanti

B6-vitamiinin liiallisen saannin vaaraa ei yleensä ole. Pitkäaikainen lääkkeenomainen käyttö voi kuitenkin aiheuttaa neurologisia oireita. Suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuiselle on 25 mg.

 

 

A-vitamiini

Rasvaliukoinen A-vitamiini on välttämätön ihmisen näkökyvylle ja sitä tarvitaan ihon hyvinvoinnin ja immuunivasteen ylläpitoon.

 

Merkitys elimistössä

A-vitamiini osallistuu näköaistimuksen syntyyn mahdollistaen ihmisen hämäränäkökyvyn. A-vitamiini on osallisena geenien ilmentymisen säätelyssä, vaikuttaen solujen jakautumiseen, erilaistumiseen ja insuliiniherkkyyteen. A-vitamiinia tarvitaan normaaliin sikiönkehitykseen, immuunivasteen ja limakalvojen ylläpitoon. Pääosa A-vitamiinista on varastoituneena maksaan.

 

A-vitamiini ja ravinto

  • Eläinkunnan tuotteet sisältävät A-vitamiinia eli retinolia
  • Kasvikunnan tuotteissa A-vitamiini on esiastemuodossa eli karotenoideina
  • A-vitamiinia ja sen esiastemuotoja on lihassa, maksassa, vitaminoiduissa pöytärasvoissa, kananmunassa, keltaisissa, punaisissa ja oransseissa kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä
  • Saantisuositus, naiset 700 µg/vrk ja miehet 900 µg/vrk

 

A-vitamiinin puute

Teollisissa maissa A-vitamiinia saadaan yleensä riittävästi, mutta puutos voi syntyä riittämättömästä imeytymisestä suolistosta. A-vitamiinin puutos aiheuttaa hämäränäkökyvyn heikkenemistä ja limaa erittävien solujen korvautumista sarveisainetta tuottavilla soluilla, mikä vaikutus näkyy erityisesti sarveiskalvolla, henkitorvessa, sylkirauhasissa, iholla ja kiveksissä.

A-vitamiinin puutosta voivat aiheuttaa

  • vähäinen eläinproteiinin saanti (kasvisruokavalio)
  • niukka rasvansaanti
  • suolistosairaus
  • lyhytsuolisyndrooma
  • sinkinpuutos
  • alkoholismi

 

A-vitamiinin puutosoireita

  • hämäränäön heikkeneminen
  • kuivasilmäisyys
  • huulten kuivuminen ja halkeileminen
  • ihon kuivuminen
  • infektioiden lisääntyminen

 

Liiallinen A-vitamiinin saanti

Maksan kyky varastoida A-vitamiinia ehkäisee yleensä A-vitamiinimyrkytystä

Akuutin myrkytyksen oireita

  • pahoinvointi
  • oksentelu
  • päänsärky
  • huimaus
  • näkökyvyn heikkeneminen
  • lihasten toimintahäiriöt
  • luukipu

 

Pitkäaikaisen A-vitamiinin yliannostuksen oireita, mikäli A-vitamiinin päivittäinen annostus ylittää määrän 7500 µg

  • päänsärky
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • uneliaisuus
  • hiustenlähtö
  • luumuutoksia
  • maksavaurioita

 

Erityinen riski luumuutoksille on vaihdevuodet ohittaneilla naisilla, joilla on osteoporoosiriski. Heille suositeltu päivittäinen A-vitamiinimäärä on maksimissaan 1500 µg. Aikuisilla maksimaalisen päivittäisen A-vitamiinin saannin rajana pidetään 3000 µg.

 

 

D-vitamiini

Rasvaliukoinen D-vitamiini on välttämätön luuston hyvinvoinnille ja immuunipuolustukselle. D-vitamiinin puutokseen liittyy suurentunut ylähengitystietulehdusten riski.

 

Merkitys elimistössä

D-vitamiinin muodostus alkaa iholla auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta, jolloin muodostuu D-vitamiinin esiastetta. Iholla muodostunut ja ravinnon kautta saatu D-vitamiini hydroksyloituvat maksassa ja munuaisissa. Maksassa muodostunut 25-hydroksi-D-vitamiini (D-vitamiini-25-OH) kulkeutuu verenkiertoon ja on hyvä mittari elimistön D-vitamiinitasoa arvioitaessa. Munuaisissa 25-OH-muotoon lisätään toinen OH-ryhmä, jolloin muodostuu biologisesti aktiivinen 1,25-dihydroksi-D-vitamiinimuoto. 1,25-dihydroksi-D-vitamiinimuoto säätelee lisäkilpirauhasen tuottaman parathormonin (PTH) kanssa elimistön kalsium- ja fosfaattitasapainoa ollen tärkeässä osassa luuston aineenvaihdunnan säätelyssä.

D-vitamiini osallistuu solujen jakaantumisen ja erilaistumisen säätelyyn. Infektiotautien ja osteoporoosin ehkäisyn lisäksi D-vitamiinin on katsottu ehkäisevän syöpiä, diabetesta sekä hermoston rappeumatauteja.

 

D-vitamiini ja ravinto

  • Eläinkunnan tuotteista D-vitamiinia sisältävät kala, kananmuna, vitaminoidut maitotuotteet ja levitteet
  • Kasvikunnan tuotteista D-vitamiinia on metsäsienissä kuten kanttarelleissa ja suppilovahveroissa

 

D-vitamiinin puute

D-vitamiini puute on lyhyen kesäkauden ja auringonvalon puutteen johdosta ilman nautittua D-vitamiinilisää hyvinkin yleistä Suomessa. D-vitamiininpuutokseen liittyy lisääntynyt ylähengitystieinfektioiden riski.

D-vitamiinin puutosta voivat aiheuttaa

  • riittämätön auringonvalo
  • täysin peittävä vaatetus ulkoiltaessa
  • aurinkovoiteen käyttö
  • tumma iho
  • vähentynyt muodostuminen iholla ikääntyneillä
  • vegaaniruokavalio ilman D-vitamiinilisää

 

D-vitamiinin puutosoireita

  • luuston ja lihaksiston kivuntunne
  • riisitauti
  • luuston pehmeneminen (osteomalasia)
  • luuston haurastuminen (osteoporoosi)
  • infektioiden lisääntyminen

 

Suomen ruokaviraston D-vitamiinin saantisuositukset:

Ikä  Saantisuositus
1 - 17 v. 10 µg/vrk
18 - 60 v. 10 µg/vrk
61 - 74 v. 10 µg/vrk
75 v. - 20 µg/vrk

    Eurooppalainen ravitsemushoitoihin erikoistunut järjestö ESPEN suosittaa suurempia 100 µg:n annoksia kuurina otettaviksi erityisryhmille, joilla todettu pidempiaikainen D-vitamiinin puutos, kuten esim. tulehduksellisia suolistosairauksia potevilla ja iäkkäillä.

     

    Liiallinen D-vitamiinin saanti

    Auringossa oleskelun ja ravinnon kautta ei voi saada liikaa D-vitamiinia. D-vitamiinimyrkytys voi syntyä vain erittäin suurien D-vitamiiniannostusten johdosta

    Pitkäaikaisen yliannostuksen oireita

    • ruokahaluttomuus
    • laihtuminen
    • yleinen heikkous
    • sekavuus
    • oksentelu
    • nestevajaus

     

    Turvalliseksi katsottu päivittäinen D-vitamiiniannos on aikuisilla 100 µg.

     

    E-vitamiini

    Rasvaliukoinen E-vitamiini on elimistön tärkeimpiä antioksidantteja, joka ehkäisee solurakenteiden hapettumista ja suojaa elimistöä oksidatiiviselta stressiltä ja tulehduksilta.

     

    Merkitys elimistössä

    Rasvaliukoinen alfatokoferoli eli E-vitamiini on ihmiselle välttämätön ravintoaine, jota muodostuu ainoastaan kasveissa. E-vitamiinin tärkeä merkitys on suojella solukalvon lipidejä ja lipoproteiineja haitalliselta hapettumiselta eli lipidiperoksidaatiolta.

     

    E-vitamiini ja ravinto

    • E-vitamiinia saadaan vain kasvikunnan tuotteista erityisesti kasviöljyistä, pähkinöistä ja siemenistä
    • Runsaasti E-vitamiinia on kuorituissa auringonkukan siemenissä (40 mg/100 g), mantelissa (26 mg/100 g), hasselpähkinöissä (15 mg/100 g), pinjansiemenissä (13 mg/100 g) ja maapähkinöissä (11 mg/100 g)
    • Rasva edistää E-vitamiinin imeytymistä
    • Saantisuositus, naiset 8 mg /vrk ja miehet 10 mg/vrk

     

    E-vitamiinin puute

    E-vitamiinin puutos voi syntyä riittämättömästä imeytymisestä suolistosta.

    E-vitamiinin puutosta voivat aiheuttaa

    • rasvojen imeytymishäiriö
    • rasvojen kuljetushäiriö

     

    E-vitamiinin puutosoireita

    • tuntohäiriöt
    • tasapainohäiriöt
    • väsymys
    • huimaus
    • lapsilla oppimiseen ja motoriseen kehitykseen liittyviä häiriöitä

     

    Liiallinen E-vitamiinin saanti

    E-vitamiinia pidetään vähiten myrkyllisenä rasvaliukoisista vitamiineista. Liiallinen saanti niukan K-vitamiininsaannin yhteydessä voi aiheuttaa hyytymishäiriöitä. Tähän liittyen päivittäisen E-vitamiinin saannin ei tulisi ylittää 300 mg.

     

    Lähteet:

    Terveyskirjasto

    Ravitsemustiede, Duodecim 2021

    Tutustuthan myös näihin