Avainlippu

Suomalaisen työn liitto on myöntänyt Mineraalilaboratorio Milan omistamalle verkkokaupalle ravitsemusmittaukset.fi avainlippumerkin

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä, joka voidaan myöntää Suomessa valmistettujen tuotteiden lisäksi Suomessa tuotetuille palveluille. 

Ravitsemusmittaukset.fi sivustolla myytävät tutkimukset analysoidaan Suomen pääkaupungissa eli Helsingissä Mineraalilaboratorio Mila Oy:ssä. Mila Oy:llä on Avainlipun käyttöoikeus palveluillaan, jotka kattavat yrityksen koko liikevaihdon. Mila ei alihanki tutkimuksia ulkomailta. Mineraalilaboratorio Mila Oy on 100 % kotimainen perheyritys. Verkkokaupan ylläpito tapahtuu myös Suomesta käsin ja pääasiassa sitä hoitaa Mila itse!

Verkkokaupassa myytävien kotitestien alkuperä on myös Suomi. 

Jotta verkkokauppa voi saada Avainlipun käyttöönsä, tulee sen täyttää seuraavat palvelulle myönnettävän Avainlippu-merkin vaatimukset:

  • Yrityksen pääkonttorin ja johdon tulee olla Suomessa
  • Yrityksen tulee olla suomalaisessa omistuksessa
  • Palvelu tuotetaan Suomessa ja palvelun kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta

Lisäksi verkkokaupoilta vaaditaan, että:

  • Maksu- ja toimitusehdot on esitetty selkeästi
  • Asiakaspalvelu ja varasto ovat Suomessa ja toimitukset tapahtuvat Suomesta käsin 
  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste on selkeästi löydettävissä

Lisäksi hakuvaiheessa tarkastellaan seuraavia seikkoja: palvelukonseptin alkuperä, suomalainen suunnittelu ja/tai tuotekehitys, palvelun vaikutus kotimaisten tuotteiden tai palveluiden aseman vahvistumiseen sekä mielikuva, joka ei saa olla ristiriidassa suomalaisen alkuperän kanssa. Verkkokaupan
tulee tarjota tuotteisiin liittyen asiantuntemusta sekä lisäarvoa asiakkaalle.

Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan käytännössä kaikki yrityspäättäjät ja kuluttajat tuntevat Avainlipun. Suomalaisista suurin osa (75 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti ja noin puolet suomalaisista yhdistää Avainlippu-merkkiin vastuullisuuden.

Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

- Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista asiakkaille ja muille sidosryhmilleen. 92 % Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Mentu kertoo.

Tervetuloa suomalaiseen verkkokauppaan!